3 lutego 2019

JachtFilm - 8. Festiwal Filmów Żeglarskich - Gdynia 2019


Kiedy dwa lata temu, po raz pierwszy, wybrałem się na replikę festiwalu JachtFilm do Gdyni, nie wiedziałem czego się spodziewać. Żeglarstwo interesowało mnie względnie od niedawna. Obawiałem się, że dawka histerycznego uwielbienia dla tego sportu, prezentowana na filmach propagandowych, może mnie jedynie, do dalszych poczynań w tym kierunku, zniechęcić.



Na szczęście myliłem się, zarówno co do repertuaru festiwalowego, jak i swojej własnej przyszłości. Zobaczyłem takie kino, o którego istnieniu nie miałem pojęcia i które kilka neuronowych połączeń w mojej głowie poprzestawiało.

Z tamtego festiwalu wyniosłem bardzo pozytywne wspomnienia. Najbardziej zapadł mi w pamięci film "Niedzielny żeglarz", który polecam obejrzeniu nie tylko fanom sportów wodnych.

Za nami 8. już edycja festiwalu, a wczoraj odbył się pokaz JachtFilmu w Gdyni. Cieszę się niezmiernie, że zdołałem w tym wydarzeniu biernie uczestniczyć.

Pomysłodawca i dyrektor festiwalu - Andrzej Minkiewicz, ponownie dokonał niemożliwego. Znalazł (skąd on je bierze!?) i zestawił ze sobą filmy, które przez 7 godzin trzymały przy ekranie więcej widzów, niż teoretycznie może pomieścić sala Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Były w tym zbiorze obrazy lekkie i przyjemne - wywołujące na widowni meksykańskie fale śmiechu. Ale nie zabrakło też kina refleksyjnego - o ludziach - ich sukcesach i porażkach. Było o pasji, rodzinie, przyjaźni, szacunku, poświęceniu i miłości. Było też całkiem szczerze o prawdziwej wolności i o cenie jaką się za nią płaci.

I to właśnie w tej imprezie uwielbiam uwielbiać - repertuar dobrany w taki sposób, aby nie tylko poznać różne aspekty żeglarstwa, ale również wydobyć z widza cała gamę, często skrajnych, emocji.

Ale ponieważ kino powinno się oglądać, a nie o kinie czytać - w imieniu organizatora zapraszam na stronę festiwalu. A jeszcze lepiej na pokazy, które odbędą się wkrótce w Szczecinie i Rybniku. No i oczywiście polecam kolejne edycje JachtFilmu.



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeżeli spodobał Ci się ten wpis i chcesz podziękować mi za czas spędzony przy jego tworzeniu, a także dać mi siłę do dalszej radosnej twórczości, która odbywa się zwykle w późnych godzinach wieczornych, możesz postawić mi kawę - będzie mi niezwykle miło :) Rafał.