9 października 2020

"Długa Droga. Samotnie Między Morzem i Niebem" Bernard Moitessier

"Długa Droga. Samotnie Między Morzem i Niebem", to dokumentacja podróży dookoła świata (i nawet nieco dalej), jaką autor -  Bernard Moitessier, odbył podczas pierwszych regat Golden Globe Race w 1968 roku.
To już kolejna pozycja Wydawnictwa Nautica, na temat tego właśnie wyścigu.

Z czytaniem tego typu literatury zawsze mam pewien problem. Niezbyt sprawiedliwie jest bowiem oceniać zachowanie samotnego żeglarza, z perspektywy komfortu domowego fotela. 

A tutaj mamy spisany autoportret człowieka, z którym z jednej strony sympatyzuję pod kątem nieco idealistycznych poglądów na świat i minimalistycznego podejścia do życiowych potrzeb.
Z drugiej, nieco odrzucają mnie przydługie monologi żeglarza całkowicie uzależnionego od oceanu, który momentami zdaje się tracić poczucie rzeczywistości.

Wielomiesięczna izolacja społeczna, prymitywne techniki komunikacji i bezwzględna natura Oceanu Południowego, to wszystko musi jakoś oddziaływać na ludzki umysł. Czy jest to działanie pozytywne, czy wręcz przeciwnie - oceńcie sami. 

Książka może nie tak dobra jak "Wyścig Szaleńców" Petera Nicholsa, ale z pewnością warta przeczytania.



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeżeli spodobał Ci się ten wpis i chcesz podziękować mi za czas spędzony przy jego tworzeniu, a także dać mi siłę do dalszej radosnej twórczości, która odbywa się zwykle w późnych godzinach wieczornych, możesz postawić mi kawę - będzie mi niezwykle miło :) Rafał.